بیوگرافی
حامد زمانی : صدای بی صداها
حامد زمانی، ترانهسرا، آهنگساز و خواننده جوان ایرانی، در فروردین 1367 در شهرستان میمه از توابع استان اصفهان و در خانوادهای مذهبی به دنیا آمد. در دوران کودکی به علت بهرهمندی از صدای خوش و استعداد فراوان و به تشویق خانواده، به قرائت قرآن و مداحی روی آورد و در این زمینه دورههای آموزشی را طی کرد و با شرکت در مسابقات سراسری قرائت قرآن کریم، حائز چند رتبه برتر استانی و کشوری گردید.
وی از سن 7 سالگی و در پی کشف استعداد شگفتانگیز او در زمینه خوانندگی و آواز توسط پدرش، در کلاسهای موسیقی سنتی استاد طباطبایی، از شاگردان مرحوم استاد تاج اصفهانی، در شهر اصفهان شرکت کرد و دوره آواز سنتی را نزد ایشان گذراند. اما وی در ادامهی این روند و به فراخور مقتضیات زمان، به موسیقی پاپ روی آورد، چرا که عقیده داشت موسیقی پاپ به دلیل سرعت بیشتر انتقال مفاهیم و نیز عامهپسند بودن و اختصاص نداشتن به مخاطب و قشر خاص، بستر و عرصه مناسبتری برای بیان و انتقال گسترده حرفها و پیامهای او فراهم میآورد.
اولین کار حامد زمانی به نام «زینت آسمون» در سال 1384 درباره امام حسین (ع) ساخته شد که حامد زمانی علاوه بر خوانندگی، آهنگسازی و ترانهسرایی آن را نیز بر عهده داشت. وی طی سالهای بعد، فعالیت خود را در زمینه ترانهسرایی، آهنگسازی و خوانندگی، با تولید تکآهنگهای مختلف ادامه داد تا اینکه در سال 1388 با ساخت تیتراژ برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» ــ ترانهای که شخصاً شعر آن را سروده و موسیقیاش را ساخته بود و مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت ــ همکاری خود را با سازمان صدا و سیما آغاز کرد که این همکاری طی سالهای بعد و با ساخت ترانه تیتراژ آغازین و پایانی برنامههای مختلف تلویزیونی نظیر «ماه عسل»، «شهر باران»، «شناسنامه» و ... و نیز تکآهنگهای گوناگون با مضامین ارزشی و انقلابی نظیر «تحریم»، «فریاد فردا»، «خاک عزیز» و ... تا به امروز ادامه یافته است.
حامد زمانی علاوه بر حضور در بسیاری از برنامههای مختلف رادیویی و تلویزیونی و اجرا در مراسمهای مختلف در سطح کشور، تاکنون چند کنسرت نیز برگزار کرده است که آخرین و بزرگترینِ آنها در تاریخ دوم خرداد 1392 (همزمان با شب سالگرد حماسه فتح خرمشهر) در «سالن همایشهای بینالمللی برج میلاد» و با حضور جمع کثیری از علاقهمندان و طرفداران او برگزار گردید. این کنسرت هم به لحاظ نوع و مضمون ترانهها و هم به لحاظ شرکتکنندگان در آن، در نوع خود بینظیر و منحصربهفرد بود؛ چرا که در آن برای نخستین بار ترانههایی با مضامین صریح دینی و انقلابی همراه با پخش تصاویری از دفاع مقدس و شهدا، راهپیماییهای سراسری در کشور، مقام معظم رهبری، دبیرکل حزب الله لبنان، شهدای هستهای و ... اجرا شد که بدون شک نظیر آن در هیچیک از کنسرتهای دیگر مشاهده نشده است. همچنین حضور افراد و خانوادههای متدین در این کنسرت ــ که عمدتاً به دلیل عدم همخوانی فضای برخی از کنسرتهای موسیقی در کشور با باورهای دینی و عقایدشان، به ندرت در چنین برنامههایی شرکت میکنند ــ هم یکی دیگر از وجوه تمایز کنسرت حامد زمانی با سایر کنسرتها بود.
اولین آلبوم حامد زمانی به نام «حضرت ماه» که مراحل اخذ مجوز و آمادهسازی قطعات را پشت سر گذاشته و در نوبت انتشار به سر میبرد، مشتمل بر 14 اثر میباشد ــ که به گفته حامد زمانی، بیش از 80 درصد آنها جدید هستند ــ و به زودی و طی چند ماه آینده منتشر خواهد شد. در این آلبوم، حامد زمانی با بسیاری از بزرگان عرصه شعر و موسیقی از جمله ترانهسرایان و شاعران مطرح و شناختهای نظیر علیرضا قزوه، سعید بیابانکی و فاضل نظری و نیز آهنگسازان و تنظیمکنندگان بهنامی همچون سیاوش صدری، امید رهبران، امیر جمالفرد و ... همکاری کرده است.
* * *
«من صدای بی صداها هستم»؛ این جملهای است که حامد زمانی در توصیف نقش خود در عرصه موسیقی بیان کرده است. به عقیده او، بخشی از افراد جامعه و عقاید و آرمانهای آنها ــ که همان عقاید و ارزشهای حامد زمانی هستند ــ در بسیاری از آثار موسیقایی موجود نادیده گرفته شدهاند، در حالی که این قشر، بخش بزرگی از جامعه را تشکیل میدهند که تاکنون از داشتن هنرمندی که در عرصه موسیقی و ترانه، بصورت صریح و بدون تکلف و پردهپوشی به ارزشها و دغدغههای فکری آنها بپردازد، محروم بودهاند. از اینرو حامد زمانی همواره تلاش کرده تا با ساخت ترانهها و آثار موسیقایی با مضامین بلندی پیرامون اسلام و ائمه معصومین (علیهمالسلام)، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی، مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل، مقاومت و ایستادگی در برابر فشارها و تحریمهای دشمنان، شهدای عرصه فناوری هستهای و بسیاری دیگر از مفاهیمی از این دست که در آثار سایر هنرمندان کمتر به آنها پرداخته شده یا کاملاً مغفول واقع شدهاند، دغدغههای این قشر از مخاطبان موسیقی را به زبان هنر مطرح کند که تاکنون با استقبال کمنظیری از سوی مخاطبان نیز مواجه شده است؛ از جمله این آثار ارزشمند میتوان به ترانههای «حضرت ماه» (درباره امام هادی علیه السلام)، «حضرت مهتاب» (درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها)، «امام رضا (علیه السلام)»، «آرمیتا» (درباره دانشمند هستهای شهید داریوش رضایینژاد و فرزند خردسالش)، «فرمانده» (درباره شهید حسن تهرانیمقدم)، «قلادههای طلا» (درباره فتنه ۸۸)، «پرواز» (درباره شهدای دانش هستهای به ویژه شهید مصطفی احمدیروشن) و «خون هابیل» (درباره شهدای ترور)، «پایداری» (درباره مقاومت در برابر فشارهای دشمنان و شهدای هستهای به ویژه شهیدان احمدی روشن و شهریاری)، «محمّد (ص)» (نخستین ترانه سه زبانه حامد زمانی ــ که به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی اجرا شده ــ درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)، «فصل رسیدن» (درباره انقلاب اسلامی و پیشرفتهای ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب)، «راز روشن» (درباره شهید مصطفی احمدی روشن) و «چشم مجنون» (درباره سردار شهید حاج محمد ابراهیم همت) اشاره کرد.
یکی از نقاط عطف کارنامه هنری حامد حامد زمانی، ترانه «مرگ بر آمریکا» است. این ترانه که به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی (۱۳ آبان) و در دورهای ملتهب و همزمان با شنیده شدن برخی زمزمههای خطرناک در داخل کشور مبنی بر حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و تجدید نظر در رویکردهای استکبارستیزانه نظام جمهوری اسلامی منتشر گردید، بازتاب گستردهای در داخل و خارج از کشور داشت و علاوه بر استقبال گسترده مردمی، رسانههای مختلفی اعم از داخلی (شبکهها و بخشهای خبری مختلف صدا و سیما و خبرگزاریها و مطبوعات گوناگون) و خارجی (مثل اسوشیتدپرس و واشنگتن پست و نیز برخی از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان مثل «صدای آمریکا» و «من و تو») نیز به آن پرداخته و اخبار و تحلیلهای گوناگونی درباره آن منتشر کردند .
در ترانه «مرگ بر آمریکا» که سروده محمدمهدی سیار است، ضمن اشاره به بخشی از سیاههی بلندبالای ظلم و ستم و جنایات دولت مستکبر آمریکا علیه ملت ایران و سایر ملل جهان در دورههای زمانی مختلف تا به امروز، همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، آلوده کردن و تخریب محیط زیست، تبلیغات سوء و جنگ روانی و تهاجم فرهنگی علیه کشورها از طریق شبکه گسترده و انحصاری رسانهای، سیاستهای جنگطلبانه و آتشافروزی در جهان و کشتار میلیونها انسان بیگناه، استفاده ابزاری از مفهوم «حقوق بشر» برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل در عین ارتکاب جرائم گسترده علیه بشریت، ایجاد کودتا در کشورهای مختلف جهان و تلاش برای براندازی دولتهای مردمی، فعالیتهای جاسوسی بر ضد کشورها و ترور چهرههای ملی و علمی و ... و با اعلام برائت و انزجار نسبت به این ظلمها و جنایات و عاملین و مسببین آنها ــ یعنی سردمداران دولت مستکبر آمریکا ــ که جنایاتشان در امتداد جنایات تمام ستمکاران عالم علیه انسانهای آزاده و بیگناه در طول تاریخ است، فریاد نابودی استکبار ــ که امروزه به ویژه در دولت فاسد آمریکا تبلور یافته ــ به عنوان مصداقی از تبرّی در اسلام و ابراز بیزاری از دشمنان خدا، سر داده میشود.
حامد زمانی «مرگ بر آمریکا» را نمادی از فریاد همۀ مظلومان عالم و استعارهای از «مرگ بر ظلم و ستم» دانسته و معتقد است این ترانه، که نگاهی گذرا بر سیاستهای ضدبشری دولت آمریکا است، بیانگر حرف دل او و به نوعی، در بر گیرندهی تمام مسائلی است که وی قصد بیان آنها را در سایر ترانههایش داشته است .
حامد زمانی و محمدمهدی سیار به عنوان سازندگان این اثر، تاکنون بارها از سوی اشخاص، سازمانها و نهادهای مختلف مورد تقدیر قرار گرفته و به عنوان نمونه، ۶۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامهای از «اقدام ارزشمند» حامد زمانی و محمد مهدی سیار مبنی بر ساخت ترانه «مرگ بر آمریکا» قدردانی کردند. اما مهمترین تقدیر از این ترانه از سوی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای (مدظله العالی) صورت گرفت. ایشان در دیداری صمیمانه با حامد زمانی، وی را مورد تفقد قرار داده و ضمن تقدیر از این خواننده به خاطر تهیه این اثر هنری، فرمودند (به نقل از حامد زمانی): «ترانه مرگ بر آمریکای شما، مرگ بر آمریکای سال ۹۲ بود؛ شنیدم که به این کار زیاد حمله کردند، بگذارید حمله کنند که اگر حمله نمیکردند باید عزا میگرفتید؛ شما هم دلسرد نشوید و یکی دیگر هم بسازید.»
این بیانات و رهنمودها و تشویقهای دلگرمکنندهی مقام معظم رهبری، زمینهساز تهیه اثر بعدی حامد زمانی گردید؛ ترانهای که یکی دیگر از نقاط برجسته و درخشان کارنامه کاری حامد زمانی در عرصه هنر موسیقی به شمار میرود و وی آن را مکمل و در ادامهی ترانه «مرگ بر آمریکا» میداند. این ترانه ــ که شعر آن باز هم سروده محمد مهدی سیار بوده و به گفته زمانی، در دیدار بعدی وی با مقام معظم رهبری به بهانه ساخت این اثر، به تأیید ایشان نیز رسیده است ــ «گزینههای روی میز» نام دارد که عنوان آن بر اساس عبارت «همه گزینهها روی میز است»(!) که جملهی تکراری و مشهور مقامات آمریکایی به ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، برای تهدید ملت ایران به حمله نظامی است، انتخاب شده و پاسخی است به گزینههای روی میز آمریکا در مواجهه با مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران. حامد زمانی ترانه «مرگ بر آمریکا» را بیانگر گزینههای روی میز دولت آمریکا برای مقابله با ایران و ترانه «گزینههای روی میز» را بیانگر گزینههای روی میز ملت ایران برای مقابله با دولت مستکبر آمریکا و پاسخی به تهدیدهای مقامات آمریکایی میداند .
در این ترانه، با ذکر هفت مورد از سوابق تاریخی درخشان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله و خنثیسازی دشمنیها و توطئههای گسترده آمریکا، به برخی از مؤلفههای اصلی قدرت ملت ایران مبتنی بر مسائل اعتقادی، ملی، سرزمینی و علمی اشاره شده و ضمن یادآوری مسئله افول قدرت نظام استکباری آمریکا که آن را در آستانه اضمحلال و نابودی قرار داده است، بر پوشالی بودن تهدیدات مقامات آمریکایی و مقاومت ملت ایران با اتکال به خداوند و اتکاء به مؤلفههای قدرت مذکور تأکید میشود .
ترانه «گزینههای روی میز» که با استقبال فراوان و کمنظیری از سوی مردم مواجه شد، در رسانهها نیز به شدت مورد توجه قرار گرفت؛ این ترانه بارها از رسانه ملی پخش شد و مطبوعات و خبرگزاریهای مختلف، گزارشها و مطالب متنوعی درباره آن منتشر کرده و چندین مصاحبه و گفتگو در این زمینه با حامد زمانی و سایر عوامل سازنده این ترانه ترتیب دادند. یکی از نکات جالب در ارتباط با این ترانه، پخش گسترده و سراسری آن در بسیاری از نقاط کشور در جریان راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه و همخوانی شرکتکنندگان در راهپیمایی با آن بود که نشانگر محبوبیت بالای این ترانه در بین اقشار مختلف مردم بود .
* * *
حامد زمانی که فارغالتحصیل مقطع کارشناسیارشد در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران بوده و خود را انسانی سیاسی ــ البته سیاست به معنای صحیح و اسلامی و آنچه بزرگان ما آن را «عین دیانت» خواندهاند ــ میداند، معتقد به عریان و صریح (و نه دو پهلو و مبهم) و در عین حال، هنرمندانه سخن گفتن در زمینه مسائل مذهبی و سیاسی، در عرصه موسیقی است و آن را با باورها و آموزههای اسلام و مکتب اهل بیت (علیهمالسلام)، که در آن مسائل و ارزشهای عقیدتی و سیاسی به صراحت و سادگی و بیتکلف و البته به زیبایی عرضه شدهاند، همخوان و همراستا میداند و اعتقاد دارد که این نحوهی ارائه پیامهای ارزشی در آثار موسیقایی، منجر به عمق بخشیدن بیشتر به آنها و انتقال بهتر این مفاهیم خواهد شد. وی در عین حال، پرداختن به سایر مفاهیم والا و ارزشمند نظیر عشق، دردها و دغدغه های انسانی و اجتماعی و ... را نیز در حیطه موضوعات «ارزشی» به شمار آورده و معتقد است سخن گفتن از این مضامین و مفاهیم نیز بخشی از رسالت هنر را تشکیل میدهد.
وی موسیقی خود را ترویجدهنده گفتمان و ارزشهای جهانی اسلام و انقلاب اسلامی دانسته و دامنه مخاطبان آثار خود را بسیار گسترده و فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران میداند و در این راستا با ساختن ترانههایی (که برخی از آنها به زبان عربی خوانده شدهاند) مثل «زیباییِ عشق»، «مکر شیطان»، «قدس»، «حماسهی بیتاب» و ... با مضامین مبتلابه جوامع اسلامی و موضوعات روز دینی و سیاسی در این کشورها، نظیر مسئله حجاب، استکبارستیزی، قضیه فلسطین، بیداری اسلامی و ... کوشیده است تا دامنه مخاطبان خود را گسترش داده و پیامهای ارزشمند مورد نظر خود را به عدهی بیشتری در سراسر جهان، به ویژه در جهان عرب و کشورهای اسلامی و نیز کلیه مستضعفان دنیا، منتقل کند. وی همچنین قصد دارد در آینده، ترانههایی به زبان انگلیسی نیز اجرا کند و از این طریق، گسترهی مخاطبان پیام جهانی آثار خود را باز هم توسعه داده و با اقشار مختلف مردم جهان به وسیله هنر خود ارتباط برقرار کند.
دسته: بیو گرافی ,
برچسب ها : بیو گرافی , جدید , حامد زمانی , زندگی نامه ,
نظر شما چیست ؟

